VoIP یا pbx کدام یک برای بیزینس شما مناسب تر است؟
آیا شما هم تا بحال در اندیشه تعویض و یا ارتقا سامانه های تلفنی شرکت یا بیزینس خود بوده اید؟ اگر این چنین است دو گزینه مهم پیش رو دارید که می بایست بین آنها انتخاب کنید: سرویس های VoIP: Voice over IP و سرویس های PBX: Private branch Exchange. به این منظور شما نیاز دارید به مقایسه VoIP با pbx پرداخته و ببینید هر یک چه مزیت ها و برتری هایی نسبت به دیگری دارند.
با انتخاب درست سیستم تلفنی تان می توانید علاوه افزایش سطح کیفی تماس ها، هزینه ها را هم به خوبی کاهش داده و همچنین با مقیاس پذیری که این سرویس عرضه میکند بتوانید در آینده هم به راحتی و بدون هزینه های اضافی آن را ارتقا دهید. در ادامه قصد داریم به مقایسه VoIP با pbx پرداخته و به شما برای انتخاب بهترین سیستم تلفنی کمک کنیم، با ما همراه باشید.
مقایسه VoIP با pbx از نظر مشخصه ها و امکانات
برای مقایسه VoIP با pbx لازم است تا در ابتدا هر دوی این سیستم های تلفنی را شناخته و با امکانات و قابلیت های آن ها آشنا شویم.PBX سیستمی کاملا آنالوگ و سنتی است که یک خط تلفن فیزیکی در اختیار داشته و می تواند شما را به مشتریانتان مرتبط سازد. در مقابل سیستم های ویپ از نوع دیجیتالی هستند و صدای شما را که به بسته هایی از بایت مبدل شده به وسیله اینترنت به مقصد می رسانند. هنگامی به مقایسه VoIP با pbx می پردازیم قطعا متوجه تفاوت های فاحشی میان این دو سیستم برقراری ارتباط می شویم.
نخستین تفاوت نوع دستگاه ها و سخت افزارهایی است که برای هر یک از این سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای PBX به تلفن هایی از نوع آنالوگ نیاز داریم در حالی که تلفن های ویپ معمولا منحصر به فرد و دیجیتالی هستند. حتی گاها سرویس دهنده تجهیزات سخت افزاری خاصی را به شما ارائه می دهند تا بتوانید از این سیستم تلفن استفاده کنید. هرچند شما می توانید خیلی راحت از تبلت ها، کامپیوترها و گوشی های تلفن هوشمند به عنوان گوشی های ویپ استفاده کرده و متحمل هزینه های اضافه نشوید.
مورد بعدی که در مقایسه VoIP با pbx به آن می پردازیم بحث گستردگی پلتفرم های دیجیتالیی است سیستم ویپ می تواند با آنها کار کند. این در حالی است که چنین قابلیتی برای PBX موجود نیست.
به کمک ویپ شما میتوانید تماس هایتان را چه در گوشی و چه در کامپیوتر به صورت اتوماتیک ضبط کنید و قابلیت رونوشت خودکار گرفتن از پیام های صوتی و تماس ها را هم فعال کنید. اما برای سیستم های PBX وجود یا عدم وجود این قابلیت ها به گوشی که در اختیار دارید محدود می شوند.
اما در مورد امنیت در سیستم های تلفنی باید بسیار دقت عمل داشته باشیم. سیستم تلفنی یک سازمان قلب تپنده یک سازمان به حساب می آید و پل ارتباطی با مشتریان و کاربران سازمان است. پس باید از سیستم تلفنیی استفاده شود که امنیت و ثبات لازم را داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
مقایسه VoIP با pbx از نظر عملکرد و کارایی
در ادامه مقایسه VoIP با pbx نوبت به بررسی عملکرد و کارایی این دو سیستم تلفنی می رسد. تا اینجا هر چه گفتیم از مزیت ها و برتری های تلفن های ویپ بودند. اما آیا این به آن معناست که تلفن های PBX هیچ مزیتی ندارند؟ قطعا خیر! این تلفن ها هم مزیت های منحصر به خود را دارند که یکی از مهمترین آنها را می توان قابل اعتماد بودنشان عنوان کرد. این دستگاه ها حتی با قطع برق هم می توانند به کار خود ادامه داده و قطع نمی شوند، هرچند ممکن است گوشی تلفنی که در اختیار دارید برای کار کردن به یک منبع تغذیه نیاز پیدا کند.
در مقابل تلفن های ویپ کاملا وابسته به اینترنت هستند. لذا در صورت قطعی برق، از کار افتادن سیستم ها و مشکلات مشابه دیگر سرویس شما از کار می افتد و یا با افت کیفیت صدا و همچنین اتصالاتی که ناقص هستند مواجه می شود. نکته کلیدی که در این رابطه مطرح می شود این است که اگر قابلیت اطمینان برای شما و بیزینس تان یک مشخصه کلیدی به شمار می آید پس تلفن های PBX انتخاب کاملا مناسب تری برایتان هستند.
مورد بعدی که در انتخاب سیستم تلفنی برای کسب و کارتان باید به آن توجه کنید این است این بیزینس قرار است در چند سال آینده به کجا برسد؟ این نکته کمک می کند که بتوانید سیستم های تلفنی درستی را برای خود انتخاب کنید. سیستم های PBX مقیاس پذیر نبوده و امکان ارتقا برای آنها وجود ندارد یا بسیار سخت و هزینه بر است. این در حالی است که یکی از کلیدی ترین مشخصه های تلفن های ویپ همین مقیاس پذیری آنها عنوان می شود.
مقایسه VoIP با pbx از نظر خدمات پشتیبانی ارائه شده
سطح پشتیبانی که شما می توانید برای خدمات خود دریافت کنید کاملا وابسته به سرویس دهنده ای است که انتخاب کرده اید. برخی از شرکت های خدمات دهنده پشتیبانی های بیست و چهار ساعته و برای هفت روز هفته را عرضه میکنند و به این شکل شما می توانید مطمئن باشید که خطوط تلفنی که دریافت کرده اید همواره در حالت فعال هستند.
در مقابل برخی خدمات دهنده های تایم پشتیبانی محدودتری دارند و به همان نسبت هم معمولا هزینه هایی که از کاربر دریافت می کنند کمتر است. یک نکته مهم که لازم است در رابطه با تلفن های VoIP بدانید این است که خیلی از جنبه های این تلفن ها کاملا از دست سرویس دهنده خارج است و آنها نمی توانند کار خاصی برایتان انجام دهند. مثلا گاها کاهش سطح کیفی تماس های شما بر اثر مشکلاتی است که اینترنت دارد. در نتیجه هیچ مسئولیتی متوجه سرویس دهنده ویپ نبوده و شما باید مشکل را با خدمات دهنده اینترنت خود در میان بگذارید.
در واقع اگر بخواهیم به مقایسه VoIP با pbx بپردازیم قطعا سیستم های ویپ ارزش این را دارند که قسمتی از زیرساخت های IT بیزینس تان باشند. در صورتیکه در شرکتتان یک بخش IT داخلی دارید یا با یک شرکت IT واسطه کار می کنید می بایست حتما اطمینان خاطر حاصل کنید که تکنسین ها می توانند سیستم شما را یکپارچه کرده و تحویلتان دهند.
مقایسه VoIP با pbx از نظر هزینه ها و قیمت و طرح های ارائه شده
موضوع مهمی که معمولا در مقایسه VoIP با pbx مورد بررسی قرار می گیرد بحث هزینه ها و قیمت سرویس هاست. این فاکتور همیشه یکی از اصلی ترین مواردی است که در تصمیم گیری ها دخیل بوده و حتی می توانید تعیین کننده نهایی باشد. سیستم های ویپ با توجه به اتصالات دیجیتالی که دارند عموما از سیستم های PBX مقرون به صرفه تر هستند. هزینه هایتان معمولا با توجه به تعداد کاربران، نوع گوشی خریداری شده و همچنین این موضوع که آیا به ارتقا پهنای باند اینترنت تان نیاز هست یا خیر می توانند متغیر باشند.
این در حالی است که سیستم های PBX هزینه هایی تا 10 برابر بیشتر از ویپ دارند. عمده این هزینه ها هم به منظور راه اندازی سیستم بوده و پس از آن هزینه های ماهیانه این سرویس هم اضافه می شوند.
مقایسه VoIP با pbx: قضاوت نهایی
اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد این دو سیستم نظر داده و یکی را انتخاب کنیم قطعا با توجه هبه مزیت ها و برتری هایی که سیستم ویپ دارد آنها انتخاب بهتری به شمار می آیند. هزینه های نصب و راه اندازی آنها ارزان تر بوده و حتی برای استفاده به سخت افزار خاصی نیاز نداشته و سیستم های کامپیوتری یا گوشی و تبلتان هم با راحتی کارتان را راه می اندازند. مقیاس پذیر و انعطاف پذیری این سیستم ها هم بالاتر بوده و امکان ارتقا انها هر زمانی که بخواهید به راحتی وجود دارد.
اما سیستم های PBX گرانتر بوده و انعطاف پذیری و مقیاس پذیری پایینی دارند.
در مقابل سیستم های ویپ می توانند به راحتی با سایر بسترهای نرم افزاری و دیجیتالی ادغام شده و بهره وری بهتری را در اختیار کاربران قرار دهند. تماس های آنها به صورت دیجیتالی قابل مسیریابی بوده و مکالمات قابل ضبط شدن آن هم به صورت اتوماتیک هستند. این در صورتی است که سیستم های PBX هیچ یک از این مزیت ها را در اختیار ندارند.
اما سیستم های PBX یک مزیت عمده دارند و آن هم قابل اطمینان بودن آنها در مقایسه با سیستم های ویپ است. همچنین آنها در زمان های بحران مانند قطعی برق، بلایای طبیعی و … همچنان در دسترس بوده و قطعی شان کمتر است.
جمع بندی
کسب و کارها معمولا هنگام انتخاب سیستم های تلفنی بین دو گزینه سیستم های PBX و VoIP مردد می مانند. در این مطلب ما سعی کرده ایم به صورت مفصل به مقایسه VoIP با pbx بپردازیم و ببینیم که کدام یک از این سیستم ها بر دیگری برتری دارد.