انکر تکست چیست؟ | اهمیت انکر تکست در سئو
اگر از اینترنت استفاده میکنید، چه یک کاربر ساده باشید و چه یک وبمستر حرفهای؛ یک مورد همیشه در مورد شما صادق است: شما “جستجو” میکنید. معمولا در گوگل، گاهی هم در موتورهای جستجوی دیگر! جستجوی کلمات و عبارات مختلف تقریبا همیشه به این قصد انجام میشود که جواب سوال خود را یافته یا برای مشکلی راه حلی پیدا کنید. حالا سوال اینجاست: روی کدامیک از میلیونها نتیجه جستجو کلیک میکنید؟ از کجا میدانید که آنچه به دنبالش هستید پشت کدام یک از این لینکها پنهان شده است؟
استفاده صحیح از انکر تکست و انتخاب کلمات یا جملات مناسب برای آن، تاثیر فراوانی بر وضعیت و قیمت سئو خواهد داشت. در ادامه مطلب، قصد داریم شما را با تعریفی کامل از انکر تکست، چگونگی استفاده از آن، انواع مختلف، کاربردهای انکر تکست و نکاتی تکمیلی در این زمینه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.
معرفی انواع مختلف انکر تکست
نامشخص و عمومی (Generic): انکر تکست نامشخص هیچ ارتباطی به انواع بالا ندارد و میتواند یک متن خیلی ساده و کلی مثل “اینجا کلیک کنید” باشد. در مورد انواع انکر تکست و کاربرد صحیح هرکدام به صورت کامل در کارگاه صحبت میکنیم. ویدیوی زیر بریدهای 10 دقیقهای از این کارگاه 9 ساعته است که با مثالی ساده و کاربردی، درک انواع انکر تکست و کاربرد هرکدام در لینک سازی خارجی را برای شما سادهتر میکند.
چطور انکر تکستهای بهتری بنویسیم؟
انکر تکست شما هرچه سادهتر و گویاتر باشد، بهتر است.
انکر تکستهای منطبق با اصول سئو یا به اصطلاح SEO-Friendly این چهار ویژگی را دارند:
- ساده و مشخص هستند
- مرتبط با لینک هدف هستند.
- چگالی کلیدواژههای آنها کم است
- از نوع نامشخص (Generic) نیستند.
انکر تکست ساده و مشخص چیست؟
هنوز فرمول مشخصی درباره تعداد کاراکترهای استاندارد برای نوشتن یک انکر تکست وجود ندارد، اما بهتر است که این عبارت را تا حد امکان کوتاه و مشخص نگه دارید. هنگام نوشتن این متن، همیشه به دو نکته توجه داشته باشید:
- صفحه هدف باید به بهترین و صادقانهترین شکل توصیف شود.
- کاربران تشویق شوند که حتما روی لینک مورد نظر کلیک کنند.
موتورهای جستجو از ابتدای ظهورشان تاکنون رفته رفته هوشمندتر شدهاند و راههایی هم برای پیدا کردن میزان ارتباط انکر تکستها با محتوای صفحات پیدا کردهاند. اگر موتور جستجو تشخیص دهد که انکر تکست و صفحه مورد نظر به خوبی مرتبط هستند، هم صفحه لینک دهنده و هم صفحه لینک گیرنده هر دو شانس خوبی برای کسب رتبههای بالاتر در جستجوی موضوع مورد نظر خواهند داشت.
جدا از این موضوع، مرتبط بودن موضوع کلی کار وبسایت هم مهم است. اگر وبسایت یک کافی شاپ مطالبی حاوی لینکهای آموزش درست کردن انواع قهوه داشته باشد، از نظر گوگل وضعیت بهتری خواهد داشت تا اینکه لینکهای داخل آن به سایتهای جانورشناسی هدایت شوند!
چگالی کلیدواژه چه تاثیری در کیفیت عملکرد انکر تکستها دارد؟
وجود لینکهای داخلی در محتوای یک سایت بسیار خوب است، اما حواستان باشد که متن انکر تکستهای شما باید طبیعی و در عین حال متفاوت باشند تا از طرف گوگل به عنوان اسپم شناخته نشوند.
تا همین حالا هم به برخی از این موارد اشاره کردهایم. به طور خلاصه، محتوای لینکها باید همان چیزی باشند که در انکر تکستهای آنها نوشته شده است، و هر کاری که شما را از مسیر دور کند، به زیان شما خواهد بود. کارهایی چون:
- استفاده اسپم گونه از لینکها
- استفاده از انکر تکستهای نامشخص (عبارتهایی مثل “اینجا کلیک کنید”)
- استفاده بیش از حد از کلیدواژههای متفاوت در انکر تکست
- استفاده از عبارات دروغین و فریبکارانه برای کشاندن کاربران به سوی لینک (عبارتهایی مثل “عکسهای خصوصی همسر ***”)
- دستکاری کدهای HTML و CSS و تغییر رنگ یا برداشتن خط زیر انکر تکستها (تا کاربران آنها را به صورت لینک نبینند)
باعث خواهند شد که لینکهای شما کارایی لازم را نداشته و بدتر از آن، گوگل هم آنها را غیر طبیعی یا حتی خطرناک تشخیص دهد. غیرطبیعی بودن لینکها توسط سنجیده میشود و در صورت تشخیص آن سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد.
صداقت داشتن همیشه مهم است، و این موضوع در بحث سئو مهمتر هم میشود. امروزه موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل خیلی هوشمندتر از آن شدهاند که گول روشهای فریبکارانه و به اصطلاح را بخورند. پس در فرآیند ساخت سایت و تولید محتوا برای آن، توصیه میکنیم همیشه از روشهاس استاندارد استفاده کرده و برای بالا کشیدن سایت خود در صفحات جستجو، روی کیفیت محتوا و طراحی کاربردی بیشتر سایتهای فارسی زبان در مطالب آموزش سئوی خود از انکرتکست به عنوان فاکتوری مهم در رتبهبندی یاد کردهاند و به کاربران تذکر دادهاند که حتماً باید به آن توجه کنند، اما تنها تعداد کمی از این سایتها، مقالهای به نسبت کامل درباره انکرتکست و بهینهسازی آن منتشر کردهاند.
به همین دلیل تصمیم گرفتم با انتشار این مطلب، برای همیشه از شرِ سوالات انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد، خلاصتان کنم. خب، دیگر بیایید با هم ببینیم که انکرتکست چیست…
انکرتکست چیست؟
کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک میشوند را انکرتکست میگویند. انکرتکست در واقع همان قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را مشاهده میکند و قادر است بر روی آن کلیک کند.
اگر مقدمۀ همین مقاله را بار دیگر مشاهده کنید، کلمه سئو با رنگ آبی مشخص شده است. در اینجا کلمه سئو، انکرتکست یا متن لینکِ ما محسوب میشود. در بیشتر سایتها نیز لینکها و متنشان با رنگ آبی مشخص میشوند.
از طریق همین متنِ لینک هاست که موتورهای جستجویِ گوگل، یاهو و بینگ تصمیم میگیرند که یک سایت را در نتایج جستجو نشان دهند.
اما نکتۀ جالب اینجاست: اگر وبسایتهای بسیاری با انکرتکستی واحد (یا مشابه) به یک صفحه از سایتی دیگر لینک دهند، آن صفحه به مرور به عنوان معتبرترین سایت برای آن کلمه کلیدی شناخته میشود. حتی اگر آن کلمه در محتوای آن صفحه وجود نداشته باشد!
انکرتکست در لینک
همانطور که میدانید لینکها از طریق مجموعهای از کدهای HTML بوجود میآیند. هنگام تجزیه و تحلیل این کدها متوجه خواهید شد که بخشی از لینک به انکرتکست نسبت داده شده است.
انواع انکرتکست را بشناسید
خب، اینجا همان نقطهای است که شما با مفهوم سئو سر و کار دارید. انکرتکستهای مختلف، ارزش یکسان ندارند. در گذشته که بهینهسازی سایت به پیچیدگی امروز نبود، متخصصان سئو، آدرس سایت مورد نظر را با کلمه کلیدی هدفشان لینک میکردند و حتی برای آن کلمه کلیدی رتبه میگرفتند!
اما امروزه با پیچیده شدن قوانین سئو، استفاده بیش از حد از یک متن در لینکهای مختلف میتواند باعث جریمه شدن وبسایت شما شود.
بنابراین شما باید از متن لینکهای مختلف برای صفحات سایت خود استفاده کنید. برای آنکه بتوانید لینکهای خود را به بهترین شکل بهینهسازی کنید، در ابتدا باید با انواع انکرتکستهای موجود آشنا باشید.
آیا با لینکهایی با عنوان “اینجا را کلیک کنید” یا ” اینجا بروید“ آشنا هستید؟ این قبیل متن لینکها با عنوان انکرتکست عمومی شناخته میشوند. در گذشته استفاده از این انکرتکست رایج بود، اما طی چند سال اخیر با تغییر قوانین الگوریتم گوگل، استفاده از این لینکها میتواند به سئوی سایت شما آسیب بزند.
برخی انکرتکستهای عمومی عبارتند از:
- اینجا را کلیک کنید
- اطلاعات بیشتر
- ادامه مطلب
- بیشتر بخوانید
- اینجا
- این وب سایت
- این لینکو چک کن
- درباره نویسنده
- و …
پیشنهاد من به شما این است که تا حد امکان از این عناوین در لینکهای خود استفاده نکنید.
هر لینکی که از نام تجاری در متنِ خود استفاده کند، انکرتکست نام تجاری یا برند نامیده میشود. استفاده از این نوع انکرتکست خطری برای سئو ندارد، مگر اینکه نام تجاریتان با کلمه کلیدی هدفتان یکسان باشد.
همانطور که مشاهده میکنید سایت MOZ از نام تجاری خود در انکرتکست لینکها استفاده میکند.
سایت Best Buy نیز از نام برند خود در متن لینکها استفاده میکند.
استفاده از کلمه کلیدی و نام تجاری در متن لینک یکی دیگر از روشهای خوب و کمخطر برای ساخت لینکهای خوب است. این نوع انکر تکست معمولاً شامل نام برند شما به همراه کلمه کلیدی هدفتان است.
برای مثال عبارت ، انکرتکست بسیار خوبی است که شامل نام برند نوین و کلمه کلیدی مرتبط با سایت است.
بنابراین اگر تصویر سایت شما نداشته باشد، هیچ متنی برای لینکش شناسایی نمیشود. به مثال زیر توجه کنید:
در این نوع انکر تکست به جای استفاده از کلمه کلیدی هدفتان، از عبارات هم معنی یا مشتقات آن استفاده میکنید. برای مثال اگر کلمه کلیدی “گل فروشی“ را هدف قرار دادهاید، متن لینک LSI آن میتواند عباراتی مانند “گل فروشی آنلاین“، “فروش اینترنتی گل و گیاه“ یا “گل تزئیتی آنلاین“ باشد.
مزیت لینک LSI این است که به کوئری جستجوی کاربران بسیار شبیه است. اگر عبارت گل فروشی را در گوگل جستجو کنید، جستجوهای مرتبط با آن را در انتهای صفحه مشاهده خواهید کرد:
برای مثال اگر کلمه کلیدی یکی از صفحاتِ سایتتان لینک بیلدینگ است، متن لینکهایی که برای آن صفحه میسازید، همان کلمه کلیدی لینک بیلدینگ خواهد بود.
نتیجهگیری
موتورهای جستجوگر روز به روز هوشمندتر می شوند. بنابراین بیش از گذشته نسبت به عوامل جزئیِ رتبهبندی سایت اهمیت میدهند. یکی از این فاکتورهای مهم در رتبهبندی، مرتبط بودن موضوع لینکهاست.
موتورهای جستجو به دو طریق میتوانند موضوع یک صفحه را تشخیص دهند: محتوای موجود در صفحه و انکرتکست لینکهایی که برای آن صفحه ساختهاید. اگر موتورهای جستجو نتوانند از طریق این دو فاکتور، موضوعِ محتوای شما را تشخیص دهند؛ قرار گرفتن سایت شما در رتبه بالای نتایجشان دشوار خواهد شد.
بنابراین بهتر است محتوای سایت شما با متن لینکهایتان همخوانی داشته باشد. این همخوانی علاوه بر بهبود رتبه شما در نتایج جستجو، تجربه کاربری خوبی را هم به بازدیدکنندگان میدهد زیرا وقتی بازدیدکننده بر روی لینکی با عنوان 10 روش برای رفع سردرد کلیک میکند با ورود به صفحه، توقع دارد که 10 روش برای برطرف کردن سردرد مطالعه کند. اگر کاربر محتوای وعده داده شده در متن لینک را پیدا نکند، مطمئن باشید در کسری از ثانیه وبسایتتان را ترک میکند.
سعی کنید از انکرتکستهای متنوع در فرآیند لینک بیلدینگ خود استفاده کنید. وجود لینکهای متنوع سبب میشود گوگل ساختارِ لینکهای سایتتان را طبیعی بداند و به سایتتان بیشتر اهمیت دهد. در مقاله بعدی روشهای بهینهسازی انکرتکست لینکها و نحوه توزیعشان را برایتان توضیح خواهم داد.
خوشحال میشوم که نظرات و پیشنهادات شما را درباره این مقاله بدانم. همچنین، اگر در زمینه سوالی دارید از طریق دیدگاهها با ما در تماس باشید. من و همکارانم سعی میکنیم به سادهترین شکل ممکن به سوالات شما پاسخ دهیم.